sunnuntai 7. maaliskuuta 2010

Turha alkoholi.

Tiesittekö, että alkoholia juonut haisee ihan kamalalle?

Nyt, kun olen ollut juomatta 9 viikkoa ja 2 päivää, on minulla yllättäen ollut aikaa miettiä juuri sitä alkoholin kittaamista. Olen päässyt todistamaan, kuinka ystäväni ja tuntemattomatkin juovat itsensä kaatokänniin vain herätäkseen seuraavana päivänä kaamean krapulan kera. Koko homma vaikuttaa niin turhanpäiväiseltä!

Miksi me siis juomme? Alle linkitetyn Iltasanomien artikkelin mukaan naiset juovat suurimmaksi osaksi samoista syistä kuin miehetkin, eli rentoutuakseen, saadakseen unen päästä kiinni ja lisättyä itseluottamusta sosiaalisissa tilanteissa. Lisäksi tuolla on mainittu, että naiset juovat herkemmin kuin miehet, jos heillä on rakkaushuolia, minkä lisäksi naimattomat naiset ovat muita naisia herkempiä alkoholisoitumaan.

Juovatko naiset siis miehen saadakseen?
Kyllähän minäkin osin tuosta syystä olen alkoholia maistellut, sillä jostain kumman syystä ahtaissa juottolaissa kännissä tapaa paremmin ihmisiä, mutta ... vakavasti ajateltuna?
Miten viettelevää onkaan se kauhea myrkyttyneisyyden löyhkä hengityksessä, ja se seuraavan aamun ummehtunut ilma kämpässä... Miten viehkoa onkaan muistella kämmähdyksiään, lipsautuksiaan, levinneitä meikkejä, räkäistä naurua, sitä ettei muista jotain? Onko se molempien sukupuolten mielestä oikeasti sen arvoista?
Uskooko ihmiset löytävänsä noin Sen Oikean?
Jep, tämä alkoholisoitunut puliukko on minun tuleva aviomieheni.

Miksi minä join?
Sosiaalisesta painostuksesta, arvelisin. Se sosiaalinen puoli on aina minulle ollut tärkeää. Ei sen itseluottamuksen hankkiminen, vaan se yhdessäolo kavereiden kanssa. Se jännitys, että mitä tahansa voi yön aikana tapahtua...
Mutta tarvitsenko minä välttämättä tuohon alkoholia?

Voi siis olla, että vaikka alkoholilakkoni loppuukin 49 päivän päästä, en tule ehkä samalla tavalla juomaan enää. En niin humalahakuisesti, en niin usein. Vaikka mikään alkoholisti en ollutkaan.

Tästä linkistä löytyy äsken mainitsemani artikkeli.
http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terveys.asp?id=2024324
Lisäksi siellä on mainittu juomisen vaikutuksen eroista naisilla ja miehillä, ja mitä riskejä juomiseen liittyy (syöpää?).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti