sunnuntai 20. joulukuuta 2009

Ayurveda

Ayurveda on jo näinkin lyhyen tuttavuuden perusteella tarjonnut vapauttavia vastauksia tuskailuihini.

Olen ilmeisesti Pitta-Vata - eli siis Pitta on minussa hallitsevana, mutta Vatan piirteet saattavat myös hallita tiettyinä elämänvaiheina. Minulla on aina ollut hyvä ruokahalu, enkä lapsenakaan ollut nirso yhdenkään ruoan suhteen. Sitten, aivan varhaisella aikuisiällä hyvä ruokahalu on joskus aiheuttanut hämmennystä ja häpeää! Kun on kavereidensa kanssa ravintolassa syömässä, on tuntunut hirmu hölmöltä olla aina se, jonka maha vetää lautasen tyhjäksi. Toisekseen sellainen määrä ruokaa, joka useimmille ystävilleni aiheuttaa hirvittävän ähkyn, saa minulle vain mahan mukavasti täyteen. Se on ollut hämmentävää syömisongelmissa kärvistelleelle. Makeaa olen aina voinut syödä mahan täydeltä. ;)

Pittalle on tyypillistä erittäin toimiva ruoansulatus, joka mahdollistaa suurienkin ruokamäärien syömisen kerrallaan. Olen myös löytänyt vihdoin sopivan syömisrytmin! Syön runsaasti noin 3 krt päivässä, enkä juuri välipaloja, ja se sopii minulle paljon paremmin kuin mitättömän ruokamäärän pupeltaminen parin tunnin välein. Yllätys, yllätys, tällainen syömisrytmi on Pittalle suositeltava! Pakkohan tähän on uskoa!

Lisäksi makeat maut näyttävät sopivan Pittalle hurjan hyvin, joten tässäkin mielessä olen turhan kauan kärvistellyt kansansuositusten mukaisen lautasmallin parissa..!

Etsintäkuulutettu: kehon, mielen ja sielun tasapaino. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti