sunnuntai 20. joulukuuta 2009

Aamunkajossa!

Jotteivat päivät hukkuisi ja sekoittuisi toisiinsa. Jotta oivallukset eivät unohtuisi.

Ayurveda- tutkintaa, joogaa, ruokavaliouudistuksia, tasapainon etsintää. Mahtavaa!

Olen vuosia ollut kiinnostunut terveyden, ruokavalion ja mielen hyvän olon keskinäisestä yhteydestä. Terveellisyyden varsinainen merkitys on kuitenkin ollut hukassa, mikä on johtanut hämmennykseen ja vakavaan oireiluun. Olen käynyt läpi vähintään neljän eri syömishäiriön oireita, vaikkei diagnoosia koskaan ole tehty.

Jooga on ollut osa elämääni jo vuosia. Olen aina ollut kovin henkinen tyyppi, joka on kiinnostunut lähipiirin mielestä hupsuista asioista, kuten syklisestä aikakäsityksestä, yingjangista - tiedättehän, kaikesta syvällisestä ja maailman olemusta pohtivasta.

Olen paranemassa syömisongelmistani. Samaan aikaan tunnen, kuinka tasapaino etsii minua ja mieleni sitä. Siksi toivon, että tämä blogi tulee tukemaan muutosta - kirjoitan ylös oivalluksiani ayurvedasta, joogasta ja tästä kokonaisvaltaisesta elämänmuutoksesta, jotta ajatukseni eivät hukkuisi arkeen. On niin kovin helppo unohtua jahkailemaan ihmissuhteitaan tai mitä tahansa arkista, jos ei pidä otettaan ja uskoaan tiukkana.

Taustaideologiani on kovin looginen. Olen jalat maassa- tyyppi, minkä takia tarvitsen todella tämän blogin kaltaista muutoksen vahvistajaa. Kun on intialaisen lääketieteen lisäksi kiinnostunut kotimaan ja jopa kotikunnan politiikasta, historiasta ja opiskelumaailman koukeroista, olisi kovin helppoa kieltää henkinen tien etsiminen itseltään. Politiikka ja ayurveda - heh, kaksi asiaa, joita on vaikeaa kuvitella tasapainoon samoihin aivoihin.

Ayurvedasta sain alunperin lähes sattumalta tietoa Navadinan kautta. Uskomattoman innostava tiede! Ayurveda yhdistää niin monta asiaa, joita mieleni on tutkinut jo kauan. Olen internetin kehotyyppitestin mukaan Pitta-Vata, minkä uskon pitävän hyvin paikkansa.

Seuraan lisäksi muutamaa blogia - Quinoaa!, Pieniä Asioita, Vähemmän on enemmän sekä Daily Eko:a. Raakaruoka-asiat, luomu ja eläinten olot kiinnostavat. En silti ole ekohyypä, voi, ristiriitoja. Luin juuri Michael Pollanin Oikean ruoan puolesta- kirjan, joka kyllä herätti aika raisusti elintarviketeollisuuden vallan ja päämäärien tajuamiseen.

Tässä minä muutun. Tulevaisuuden Isona Tavoitteena ei ole muuttaa Intiaan joogaamaan, vaan ottaa ikivanha intialainen tiede ja monipuolinen, energisoiva ruokavalio osaksi elämää. (Olen kyllä syönyt terveellisesti - periaatteessa - jo vuosia, mutta ruoka voi tarjota niin paljon enemmänkin.)

Tästä se lähtee.
Hei, minä. Hei, sinä. =)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti